Det er nogle kategorier du kan søge på, hvis du lige står og mangler noget at fordybe dig i. Det har for mig været et område, som jeg har nørdet ret kraftigt på det seneste.
Mindmap og visuelle husketeknikker
Jeg startede med mindmaps. Dem kan jeg godt lide at bruge, for at hjælpe eleverne til at reflektere i undervisningen. Vi kan have et projekt om julegavepapir, og mindmappet både udvider spørgsmålene og forankrer projektet i det faglige. Billedet var mit første forsøg, men jeg synes det er vigtigt også at vise dig processen, så du også tør kaste dig ud og lære undervejs.

Jeg har sidenhen eksperimenteret med overblikket, så det bliver enklere og mere overskueligt. Men allerede de første forsøg her, viste store fordele i forhold til både refleksion, nøglebegreber og husketeknikker.
Så besluttede jeg mig for at tegne noterne fra timerne pænere, så de kunne hænge som plakat i klassen. Det så sådan her ud:


Men så følte jeg et behov for at forklare plakaten, nu jeg havde ændret strukturen fra undervisningen. For jeg tror ikke eleverne sætter sig ind i sådan en plakat, hvis de bare ser den færdig. De er nødt til at se den blive til trin for trin med diverse forklaringer:
Ancor charts – plakater vi laver sammen
Omkring fastelavn eksperimenterede jeg med ikke at bruge smartboardet i undervisningen Læs hvorfor her – “FASTElavn“. Jeg skulle lige overkomme frygten ved ikke at kunne viske ud, men derefter viste der sig så mange fordele at nu har en plakat hængende i hver klasse med noter fra undervisningen:

Fordele:
- Når smartboardet lukkes efter timen forsvinder noterne. Plakaten bliver hængende og er klar til at blive kigget på, når eleverne er klar til det, selvom det måske skulle vise sig ikke lige at være i matematik.
- Jeg tager et billede, som jeg sender til forældrene, så de kan se hvad vi har arbejdet med i skolen. Selvfølgelig er det mest forståeligt for de, der har været med til at lave plakaten, men jeg beder forældrene om at vise børnene billedet derhjemme og få dem til at fortælle om det.
- Plakaten kan hænge i klassen selvom vi fortsætter til et nyt emne. Og når vi igen vender tilbage til emnet (måske næste skoleår), så kan vi arbejde videre med den.

Jeg troede til at begynde med, at de plakater jeg lavede undervejs i undervisningen af et emne skulle være færdige, når emnet sluttede. Men den helt store styrke må være, når der stadig er plads på plakaten til at lære mere. Nu gemmer jeg plakaterne, hvis det er et emne, vi skal ind på igen næste år, og så tager jeg dem frem. De kan også fungere fantastisk som overlevering, hvis du skal videregive din klasse. På den måde kan vi virkelig tage udgangspunkt i det kendte, når vi skal arbejde videre med emnet.
Sketchnoting – når 1. klasse også kan tage notater
Jeg har i år haft kristendomskundskab for første gang i lang tid. Jeg har selvfølgelig givet dem det obligatoriske tegnehæfte, jeg selv husker fra min egen skolegang.
Jeg husker desværre også, hvordan jeg stadig var i gang med at tegne optakten til historien, mens den tog en helt anden drejning. Det talte jeg med 1. klasse om, og da jeg samtidigt nørdede sketchnoting på Youtube derhjemme, lå videreudviklingen af deres tegnemetode lige for. Jeg har dem også i billedkunst og vi kunne derfor tale om, at måske er formålet med tegning i billedkunst at udtrykke sig selv, men i Kristendomskundskab er det en husketeknik.

Nu leder vi efter nøglebegreber i historierne, som kan blive gode ikoner. F.eks. kan det være at vi gerne vil tegne en baby fordi vi har om juleevangeliget. Så slår vi baby icons op på nettet. De samler ikonerne bagerst i hæftet og bruger dem til at sætte sammen for at huske historierne. Nu har de nogle sider bagerst i hæftet fyldt med kroner, engle, duer, mirakler, næstekærlighed osv. Det bliver dermed meget synligt for dem, hvad der egentlig er nøgleord/fagbegreber i faget.
Pingback: Faste – og om at undvære smartboardet | Sarahs skrivebord