Entreprenørskab

Jeg har i et godt stykke tid (og er det stadig) været meget interesseret i entreprenørskabs kompetencer. Det begyndte da jeg fandt de kompetence- og trinmål, som Fonden for entreprenørskab har lavet. Det er lige de kompetencer, som mine elever træner i de projekter, som vi kaster os ud i (se f.eks. vores arkitektur/minecraft projekt).

Fonden karakteriserer Entreprenørskab som: (kommer snarest)

Det er en karakterisering, som jeg helt sikkert vil tage udgangspunkt i, når jeg planlægger fremtidige projekter til mine elever.

Kompetence- og trinmålene er udarbejdet til lærerne. Men i lyset af “synlig læring” havde jeg brug for noget, som mine elever kunne forholde sig til. Det kan være en udfordring for de små indskolingselever, som jeg har til daglig. Så jeg hjalp fonden med at omsætte trinmålene til arbejdsmål, som eleverne kunne relatere til. De er nu blevet til plakater, som man kan downloade og hænge op i sin klasse.

Du kan finde dem, samt kompetence- og trinmålene, og en masse inspirationsforløb HER

Men lige så vigtigt som målene er de didaktiske principper, som FFE har udformet. De er desværre ikke en del af plakaterne. Men jeg har tilladt mig at skrive dem her nederst i indlægget, så jeg altid husker dem. Jeg bliver nok også nødt til på et tidspunkt at lave dem som skrivebordsbaggrund på min computer eller hænge dem op i vores forberedelseslokale.

Du kan finde principperne i rapporten: Fra drøm til virkelighed – Om nordiske kompetencemål og didaktiske principper for undervisning i entreprenørskab. Vil du arbejde videre med entreprenørskab, er rapporten virkelig interessant læsning. Du kan finde mange gode argumenter, der kan oplyse både din ledelse og forældre. Den finder du her:

Men snyd heller ikke dig selv for alle de spændende øvelser, der er til eksempelvis idégenerering. Brug noget tid på at surfe rundt hos Fonden for entreprenørskab, der er virkelig meget guf at hente.

Principper der understøtter udviklingen af kreative kompetencer:

At arbejde med eksperimenterende aktiviteter.

At skabe tidsrum uden bedømmelse.

At arbejde med skabende aktiviteter.

At sikre fordybelsestid.

At stille åbne / umulige opgaver.

At overraske og etablere det uventede.

At involvere flere sanser.

At invitere til refleksion i forhold til fantasi og kreativitet.

Principper der understøtter udviklingen af handlingskompetence:

At arbejde med værdiskabende / forandrende aktiviteter.

At arbejde med involvering og elevinddragelse.

At give eleverne ansvar for aktiviteter.

At anvende viden og færdigheder i forskellige kontekster.

At tage afsæt i forskellige kontekster for aktiviteter.

At anvende netværk og relationer.

At stimulere varierende samarbejdsformer.

At stimulere varierende præsentationsformer.

At stimulere refleksion i forhold til handling.

Principper der understøtter udviklingen af omverdenskompetence

At stimulere nysgerrighed og undren.

At involvere aktuelle temaer.

At perspektivere faglighed, viden og færdigheder.

At involvere sociale, økonomiske og kulturelle kontekster.

At sikre interaktion imellem individ, skole og omverden.

At opsøge viden og feedback fra omverden.

At italesætte verden som mulighed.

At stimulere refleksion i forhold til skolens omverden.

Principper der understøtter udviklingen af personlige ressourcer

At sikre succesoplevelser.

At stille tilpas udfordrende opgaver.

At skabe rum for en anerkendende tilgang.

At arbejde bevidst med usikkerhed.

At arbejde med involvering og elevinddragelse.

At understøtte og vejlede.

At invitere til refleksion over personlige ressourcer.