Flipped learning

Flipped Learning er undervisning som det burde være i den optimale verden med fokus på interaktion og aktiviteter. Jeg tror de fleste lærere i dag føler at de mangler tid i klasseværelset til de spændende projekter og aktiviteter. Jeg håber at flipped learning er et værktøj, der kan hjælpe os i den retning. Før jeg fortsætter bør du måske se videoen, hvor konceptet bliver forklaret nærmere:

Video om flipped learning 5.45 min

Jeg begyndte med flipped learning i billedkunst undervisningen. Det var før, jeg overhovedet kendte begrebet, så det var simpelthen bare en video. Vi skulle folde en bog, og jeg var blevet træt af udfordringen i at forklare og vise for en hel klasse samtidigt. Alle arbejder i forskellige tempi og jeg kan godt forstå, at det er svært at følge med i instruktionen, når man sidder nede bagerst i klassen (prøv de bagerste rækker, hvis du ikke har endnu. Det giver stor forståelse for den manglende forståelse).

Jeg brugte alt for meget forberedelsestid på en lille video om en notesbog, men det er det bedste undervisningsmateriale, som jeg har lavet til mig selv. For jeg frigjorde mig til bedre at kunne hjælpe de elever, der havde svært ved det. Jeg har brugt videoen på mange måder:

  1. Som fælles video på tavlen.
  2. Som et individuelt værktøj eleverne kunne se på hver deres ipad (når jeg havde mulighed for at reservere skolens ene klassesæt),
  3. Som ekstra materiale til elever, der var færdige med det fælles projekt
  4. Og til sidst, i flipped learning sammenhæng, som forberedelse hjemme.

Han fortæller i videoen ovenfor, hvor helt særligt det bliver, når det er ens egen lærer, der har lavet videoinstruktionen, men havde videoen til notesbogen ligget på youtube i forvejen, så havde jeg med garanti brugt den (der er desværre grænser for forberedelsestid). Derfor har jeg lagt min video gratis op på youtube, og du er velkommen til at bruge den til din undervisning.

Notesbogen – legomandens karussel

Jeg håber at kunne lægge flere op med tiden, men…

Hvilken video, ville du ønske fandtes, der ville være den mest nyttige for dig i din undervisning?