Nærvær i skolen… og resten af verden.

Ifølge min meget fremsynede, tidligere skoleinspektør bliver nærvær forhåbentligt det nye fokus i skolen om nogle år, når målstyring skal afløses af et nyt projekt.

Om ikke andet, så kan vi måske hjælpe det lidt på vej, nærværet.

Lige som jeg gik og funderede lidt over det der nærvær, blev jeg mødt af en utrolig glad og morgenfrisk buschauffør, der bød os velkommen ind i varmen, efter vi havde stået og ventet i regnen. Man følte med det samme, at han var til stede.

Som lærer, især i indskolingen, er man alle steder på samme tid. Jeg har desværre lagt mærke til, hvordan jeg ofte svarer tre forskellige elever på noget, mens jeg faktisk prøver at hjælpe en fjerde med en opgave.

Jeg prøver i øjeblikket, at vænne mig selv til at se og anerkende de små positive ting. Dette gør jeg ved hjælp af pralemærker (som jeg jo skylder et blogindlæg om). Jeg begyndte med mærkerne for at øve mig. Det er nemt at se, hvis jeg ikke har været opmærksom nok, for det er de dage, hvor jeg ikke har fået delt nogen mærker ud.

Anerkendelsesmærker

Nu kunne jeg godt tænke mig at lave nogle mærker, der fokuserer på det at være nærværende. Men hvad er “nærværende” egentlig? Jeg har en veninde, som jeg engang roste for at være nærværende. Hun husker altid, hvor folk har været på ferie eller spørger ind til, hvordan det går med det ene og det andet. Det mærkværdige var, at hun syntes, at det var mig, der var den nærværende.

Heller ikke som lærer er jeg særligt god til at huske, hvad de forskellige forældre laver, eller hvem der snart skal have en lillesøster. Alligevel håber jeg, at jeg er nærværende på min egen måde, ligesom min veninde fortalte mig.

Så kommenter meget gerne med jeres fortolkninger af eller eksempler på nærvær. Når der er omkring 10 forskellige forslag, vil jeg lave noget materiale ud af det – måske nogle pralemærker, og der vil selvfølgelig være en smagsprøve freebie til nyhedsbrev abonnenterne.

En tanke om "Nærvær i skolen… og resten af verden."

  1. Anette Vind Nielsen

    Det falder godt i hak med det ICDP-kursus jeg er på. De første 4 læresætninger er, give ros, følg barnets i iterativ, hav følelsesmæssige samtaler og så har jeg glemt den sidste. Kursuset skal forbedre min relation til børnene.

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *