December i lokalsamfundet

Kære kollega

Er du lærer i Frederikssund kommune? Det er jeg ikke. Heldigvis, vil jeg desværre tilføje. Men jeg bor her, og hører ofte om vores besparelser. Jeg hører forfærdelige historier om indkøbsstoppet, og kan forestille mig, hvor trist det må være at undervise under så stramme rammer.

 

Så I anledning af december, vil jeg gerne give jer en lille gave. For noget tid siden uploadede jeg en video til youtube omkring pralemærket “et ægte julehjerte”. Der hører et mærke til, som jeg sælger på Bubbleminds. Og dette materiale vil jeg gerne sende til dig gratis, hvis du har lyst til lidt ekstra julehygge med din klasse i december.

 

Du behøver ikke takke for materialet, for det er absolut også en selvisk handling fra min side. Mærket fokuserer på gode sociale værdier, og jo flere børn i mit lokalsamfund, der har fokus på det her i december, jo bedre bliver min december med garanti.

Læs også:

Indlæg om pralemærker

Indlæg om pralemærker på den billige måde

Youtube video

Skriv din email herunder eller evt. i en pm på facebooksiden sarahsskrivebord og skriv hvilken skole du arbejder på, og i hvilken klasse du vil bruge materialet, så sender jeg det til dig.

Pralemærker – discount udgaven

Jeg ved det pralemærkerne er flotte og lækre, men det er ikke alle der er så heldige, at have mulighed for at printe i farve og laminere.

Men fortvivl ej. Der går ikke noget af idéen med pralemærkerne, selvom man arbejder med et lidt billigere layout.

Ingen farve?

Når jeg ikke har mulighed for at farveprinte, så printer jeg i stedet mærkerne i sort/hvid. Nogle gange printer jeg dem i stedet på farvet karton, men ellers lader jeg også eleverne farvelægge dem selv, når de har fået et mærke. Det kan de fleste godt lide, og så sætter de også deres eget præg på mærket – personliggøre det.

Ingen laminering?

Det er ikke altid, jeg laminerer mine mærker. Heller ikke selvom jeg har muligheden for det. Det kommer helt an på, hvad jeg skal bruge dem til. Nogle gange printer jeg dem på almindeligt hvidt papir, og bruger dem til at lime ind forskellige steder. Det kan være i elevernes hæfter, på deres mapper eller kasser, eller første side i deres arbejdsbog.

I de fleste hvis ikke alle af mine materialer, har jeg vedlagt en sort/hvid version også, men hvis du har downloadet et materiale uden sort/hvid og mangler det, så kontakt mig, så finder vi ud af det.

Flipped learning

Flipped Learning er undervisning som det burde være i den optimale verden med fokus på interaktion og aktiviteter. Jeg tror de fleste lærere i dag føler at de mangler tid i klasseværelset til de spændende projekter og aktiviteter. Jeg håber at flipped learning er et værktøj, der kan hjælpe os i den retning. Før jeg fortsætter bør du måske se videoen, hvor konceptet bliver forklaret nærmere:

Video om flipped learning 5.45 min

Jeg begyndte med flipped learning i billedkunst undervisningen. Det var før, jeg overhovedet kendte begrebet, så det var simpelthen bare en video. Vi skulle folde en bog, og jeg var blevet træt af udfordringen i at forklare og vise for en hel klasse samtidigt. Alle arbejder i forskellige tempi og jeg kan godt forstå, at det er svært at følge med i instruktionen, når man sidder nede bagerst i klassen (prøv de bagerste rækker, hvis du ikke har endnu. Det giver stor forståelse for den manglende forståelse).

Jeg brugte alt for meget forberedelsestid på en lille video om en notesbog, men det er det bedste undervisningsmateriale, som jeg har lavet til mig selv. For jeg frigjorde mig til bedre at kunne hjælpe de elever, der havde svært ved det. Jeg har brugt videoen på mange måder:

  1. Som fælles video på tavlen.
  2. Som et individuelt værktøj eleverne kunne se på hver deres ipad (når jeg havde mulighed for at reservere skolens ene klassesæt),
  3. Som ekstra materiale til elever, der var færdige med det fælles projekt
  4. Og til sidst, i flipped learning sammenhæng, som forberedelse hjemme.

Han fortæller i videoen ovenfor, hvor helt særligt det bliver, når det er ens egen lærer, der har lavet videoinstruktionen, men havde videoen til notesbogen ligget på youtube i forvejen, så havde jeg med garanti brugt den (der er desværre grænser for forberedelsestid). Derfor har jeg lagt min video gratis op på youtube, og du er velkommen til at bruge den til din undervisning.

Notesbogen – legomandens karussel

Jeg håber at kunne lægge flere op med tiden, men…

Hvilken video, ville du ønske fandtes, der ville være den mest nyttige for dig i din undervisning?

Tålmodighed, selvværd og relationer

Jeg har lige set et interview omkring generationen Millenials og deres udfordringer:

INTERVIEWET (18 min.) – Scroll ned til videoerne og se videoen: THE MILLENIAL QUESTION

Etnografen Simon Sinek har undersøgt virksomheder og godt lederskab, og derigennem stødt på udfordringer med den nyeste generation på arbejdsmarkedet – “The Millenials”. Selvom der her er tale om børn, der er født omkring årtusindskiftet, er udfordringerne stadigt gældende for de elever vi har i skolen i dag. Skift arbejdspladsen ud med klasseværelset og lederen ud med læreren, så er interviewet bestemt relevant på din dagsorden til næste teammøde.

Jeg hæftede mig ved tre hovedpunkter i interviewet:

  1. Øjeblikkelig tilfredsstillelse
  2. Manglende selvværd
  3. Manglende meningsfulde relationer

Jeg håber du ser interviewet, for jeg vil ikke referere det her, når det kun tager 18 min. at se. Men jeg mener bestemt at “The Millenial Question” ikke kun er et spørgsmål, som ledere i virksomhederne er nødt til at tage alvorligt, men også os som lærere i skolen. Jeg vil meget gerne høre dine idéer til, hvordan vi sammen hjælper vores elever til nogle sunde kompetencer indenfor de ovenstående områder. Skriv en kommentar så vi kan blive klogere sammen.

I mit næste nyhedsbrev vil jeg vedhæftet pralemærket “vedholdenhed” fra materialet 24 karakterstyrker – mod og menneskelighed. Det er i hvert fald et mærke, som jeg vil komme til at tale mere med mine elever om i fremtiden.

 

Materialet 24 karakterstyrker – mod og menneskelighed

Teacherspayteachers

Bubbleminds

Pralemærker – overvejelser og erfaringer

Langt om længe et indlæg med mine erfaringer omkring brugen af pralemærker!

Da jeg først blev opmærksom på pralemærkerne, var jeg fascineret af alle de små søde kort man kunne samle, og jeg var sikker på, at det også ville være et hit i mine indskolingsklasser. Metoden virkede meget amerikansk, og jeg havde mine overvejelser omkring, om jeg kunne tilpasse det min danske lærerpraksis. Jeg var dog nået et punkt, hvor jeg følte, at jeg irettesatte mere end jeg anerkendte i hverdagen, så jeg havde brug for noget drastisk, der kunne vende den negative udvikling.

Selvfølgelig anerkendte jeg mere end jeg gav mig selv kredit for. Der er meget indirekte anerkendelse i måden at omgås med sine elever på, måden at lytte til dem, og reflektere med dem over det, de siger. Men det jeg manglede var den synlige anerkendelse. Hvis man er tydelig i sine irettesættelser, bør man så ikke også være det, når det kommer til anerkendelse?

Behavioristisk tilgang?

Jeg kastede mig ud i det med mange overvejelser undervejs og refleksioner med mine kolleger. For skal man virkelig anerkendes for alt, og begynder det ikke at ligne bolsjepædagogik, hvis børnene kun gør det rigtige for at opnå et mærke? Jo, bestemt. Måske er jeg ikke nødvendigvis tilhænger af ydre motivation, men jeg er samtidigt ydmyg over for mottoet: ”Fake it ’till you make it”. Måske gør børnene ikke det du gerne vil have af indre motivation, men de gør det trods alt, hvilket er et skridt i retning af den gode udvikling.

Fokus på det positive eksempel

 

Jeg oplevede undervejs styrken ved det positive eksempel, hvordan jeg fremhævede eksempler for hele klassen, hver gang jeg delte et mærke ud til en enkelt. Når børnene kom og spurgte, hvad der egentlig skulle til for at få et særligt mærke, f.eks. mærket ”Et ægte julehjerte”, som er et socialt mærke, jeg opfandt i anledning af december, fik vi nogle samtaler på deres foranledning, som ikke var den sædvanlige prædiken om god opførsel, men noget de virkelig prøvede at sætte sig ind i og forstå.

Tilpasning

Jeg er sikker på, at der findes lige så mange måder at bruge mærkerne på, som der findes forskellige lærere, og du finder kun din egen metode ved at prøve. I det følgende er nogle idéer jeg har overvejet og afprøvet i min egen tilpasning.

Forskellige muligheder

I den oprindelige amerikanske metode giver man pralemærker for alt og så ofte som muligt. Det har ikke rigtigt fungeret for mig,

 

men min kollega praktiserer den metode, og laver dermed en masse pralemærker fra årets begyndelse, som hun har liggende i kasser klar til uddeling.

For mig fungerer det bedre at lave specifikke mærker til de udfordringer, jeg støder på undervejs. Jeg kan ikke fokusere på så mange mærker samtidigt. Jeg laver enten

mærker, der passer til et fagligt emne eller en kompetence, som jeg gerne vil øve med dem, eller mærker som ninjamærket, som er en serie, der træner områder inden for klasseledelse. Jeg hænger dem op på væggen og klipper dem

 

først, når de skal bruges, så jeg ikke ender med at have brugt tid på at lave en masse, som jeg ikke får delt ud.

 

Neden under har jeg prøvet at kategorisere forskellige måder, hvorpå jeg bruger mærkerne:

Idéer til anvendelse

Det er nærliggende at bruge mærkerne til at honorere specifikke færdigheder, men de kan også sagtens bruges i arbejdet med kompetencer:

Eksempel på klasseledelse:

”Jeg er en star, når vi har vikar” – mærket, som jeg bruger i de klasser, der er særligt udfordrede på det område. Se også ninjamærkerne!

 

 

 

Eksempel på faglige færdigheder:

”Tabeltricket”-mærket. Dette bruger jeg, når jeg lærer dem tabeltricket i 3. klasse. Det er en særlig faglig færdighed, som jeg ved de alle kan opnå, hvis de øver den.

 

Eksempel på øvelse hjemme:

Jeg finder tit apps, som de kan lege/øve sig med hjemme i matematik ud over lektier. Her er det en skakapp, hvor de spiller mod Magnus på forskellige alderstrin.

 

Eksempel på særlig kompetence:

Mærkerne kan også sagtens bruges til at arbejde med kompetencer. Her har jeg i et billedkunstforløb hængt en plakat op med kompetencen ”Jeg forbedrer det, jeg allerede har lavet” (fra mit growth mindset materiale). I dette forløb kan de opnå dette mærke, fordi jeg har fokus på at de øver denne kompetence.

 

Eksempel på gennemførelse af forløb:

Alle elever får gerne et mærke, når vi har gennemført en emneuge eller et særligt forløb. Det fungerer som en påmindelse om noget sejt/sjovt, vi har lavet sammen. Dette mærke er fra en indskolingsuge om fællesskaber.

 

Eksempel på værdsættelse af særlig indsats:

Disse mærker kopierer jeg over på farvet karton. Jeg har dem altid i mit pennalhus, og kan hurtigt skrive et helt særligt mærke, hvis jeg bemærker noget, der gør mig særligt glad, men som jeg ikke umiddelbart har et mærke for.

 

Her ud over kan man også bruge mærker, der ikke er specifikt relaterer sig til noget bestemt som f.eks. ”godt arbejde”. Dem bruger jeg ikke selv, da det er vigtigt for mig, at eleverne kan huske præcis, hvorfor de fik et bestemt mærke. I stedet skriver jeg et personligt mærke som i eksemplet ovenfor.

Håber du får afprøvet pralemærkerne i din klasse, og skriv meget gerne en kommentar med DINE erfaringer, så vi sammen kan blive lidt klogere.

 

Klasseledelse er noget vi leger!

Kender du de stressdrømme, hvor man træder ind i sin 1. klasse og opdager, at det er sådan en dag, hvor der bare sidder 20 små ninjaer? For mig var det nok med de to, der sad til fastelavn.

Alligevel handler mit nye tiltag inden for klasseledelse i min 1. klasse præcis om ninjaer (face your demons). Og det virker! Overvej lige, hvor meget disciplin det faktisk må kræve at være ninja…

Jeg oplever tit de der strukturelle dilemmaer, hvor man f.eks. har brug for nogle ekstraopgaver, men ikke kan gå fra sin klasse. Det er i disse situationer, at ninjaen blev min ven. Jeg har lavet ninja-mærker til min 1. klasse (læs mere om pralemærker i næste indlæg). Nu har alle de kedelige situationer, hvor man står og prædiker klasseledelse fået en ninja-kontekst og er blevet til en leg.

I mit eksempel om ekstraopgaverne tog jeg dem alle med på mission over til elevprinteren på skolebiblioteket. Jeg viste dem forskellige tricks til, hvordan man kunne snige sig hen og bringe den hemmelige skriftrulle (læs ekstraopgave, som jeg lige havde printet ovre fra klasseværelset) med tilbage uden at blive set. Og jo… mine elever laver måske rullefald, når de skal forbi den lange gang eller kravler forbi disken på biblioteket (jeg kalder det bevægelse i undervisningen, når ledelsen spørger), men det fjol de laver på vejen til biblioteket er det, som jeg har bestemt, og det er en stor fordel. Når de har klaret missionen under opsyn, får de “Usynlig som en ninja” – mærket, og får derefter lov til selv at hente opgaver fremover.

 

Jeg har lavet et materiale med 9 forskellige ninja-mærker, som alle har redigerbare missioner. Det betyder at du selv kan vælge om missionen skal hedde printer/hemmelig skriftrulle, eller noget andet, der passer til et dilemma, som du står i med din unikke klasse.

Jeg har denne gang også gjort mig umage for at skrive mine refleksioner omkring klasseledelse og pralemærker ned, så det får du også, samt worddokument med idéer til information til forældrene, så det bliver lettere for dig at komme i gang med at finde din egen praksis omkring brugen af ninja-mærkerne.

 

Snup materialet her:

Teacherspayteachers

eller

Bubbleminds

GemGem

Anerkend dine kolleger

Vidste du at det er FN’s internationale lærerdag d. 5. oktober? Og at det bliver fejret i over 100 lande?

Hvis ikke er det måske ikke så mærkeligt. Vi har det jo lidt ambivalent med at fejre os selv i Danmark (jantelov osv.). Men jeg synes vi skal benytte chancen til at gå forrest og anerkende vores kolleger. Tænk måske kan det blive noget, vi også husker resten af året.

Jeg har lavet nogle pralemærker specifikt til dine og mine kolleger. Der er også en side med mærker, hvor du selv kan skrive noget helt personligt.

Du kan få fingre i dem her:

Teacherspayteachers

Bubbleminds, (når de bliver lagt op)

Jeg har tænkt mig at gå all in. Jeg printer en masse af dem, kopierer over på hvidt karton og lægger på bordene rundt omkring, så mine kolleger kan se på dem, mens de spiser eller holder pause. Forhåbentligt inspirerer det dem til at give dem til nogen eller sætte dem på deres skab. “Du gør mig glad fordi…”-mærkerne plejer jeg at kopiere over på farvet karton.

Bevægelse med titalssystemet

 

Jeg afprøvede i dag mit taltavle puslespil, og blev så glad. Udover at det var konkret for de børn, der har brug for at lære med hænderne, så var det også tydeligt at se børnenes progression.

Nogle børn lagde puslespillet i rækkefølge og ledte efter det næste tal, mens andre havde overskud til også at placere vertikalt i samme kolonne og ikke kun samme række. Nogle kunne endda placere brikker, der ikke havde kontakt til andre brikker.

Bevægelse og progression

Det gav mig en ide, som jeg må afprøve med dem. Jeg placerer brikkerne længere væk, så de skal løbe derhen og hente (ligesom en stafet).

Regel 1: De må kun tage en brik med tilbage ad gangen.

Regel 2: Brikken skal ligges det rigtige sted på puslepladen, ellers skal persone løbe tilbage med brikken igen, inden næste person må løbe.

Efter første runde kan man jo tale taktik. Jeg håber at det vil kunne inspirere nogle elever til at finde placeringer til brikkerne i stedet for at bruge tiden på at lede efter den næste brik i rækkefølgen.

De kan også lære, hvor smart det er at sortere brikkerne i 10’ere, således at man har samlet alle 20’erne i en bunke, 30’erne i en anden osv.

Som lærer kan du eksempelvis hviske strategier til en enkelt gruppe (evt. en gruppe, der kunne bruge lidt støtte), og så kan de i klassen bagefter fortælle de andre, hvordan de blev så hurtige.

Taltavlepuslespil Bubbleminds

Taltavlepuslespil Teacherspayteachers

Taltavle puslespil

Jeg har været på loppemarked og været heldig at finde et puslespil med 100 brikker (det er altså ikke så nemt som man tror), og endda også med 10 brikker på hver led præcis som en taltavle med 100 tal.

Jeg har skrevet tal både på forsiden og bagsiden. Så taltavlen kan lægges vha. billedet eller uden for en udfordring.

Jeg glæder mig til at bruge dette som matematikværksted i 0. og 1. klasse.

Hvis du ikke lige kommer forbi et loppemarked, men har lige så meget lyst til at afprøve idéen som jeg har, så har jeg lavet et digitalt produkt, som du hurtigt kan få op at køre.

Men metoden med at udskrive og laminere har både fordele og ulemper.

IMG_1669

Fordele:

Det fylder så lidt, at man kan have det liggende i sit pennalhus.

Man kan have flere billeder med forskellige temaer, så interessen vedligeholdes.

Man kan komme i gang i morgen.

Ulemper:

Brikkerne er svære at håndtere for de helt små elever.

Her valgte jeg at tage låget til kopipapiret og tegne nettet ind. Jeg gjorde det vha. en kopi af puslespillet, så felterne blev rigtige i størrelsen. Herefter gav jeg dem “lærersnot” til at sætte brikkerne fast med, og det ser ud til at fungere. Jeg vælger nok at klippe kanterne af låget, så det bare er en papside, for at spare plads.

Jeg har valgt også at lave den med færre brikker fra 1-30 til nogle af 0. klasseeleverne.

Vil du i gang i morgen, så kan du downloade puslespillene her:

Bubbleminds

Teacherspayteachers